מהרחוב לבתי המכירות – ההצלחה המדהימה של אמנות הרחוב

24/05/2023

המסע המדהים של אמנות הרחוב מהרחובות לבתי המכירות הפומביות הוא עדות למשיכה המתמשכת שלה ולמשמעות התרבותית שלה. מה שהתחיל כתנועת מחתרת, ששורשיה במרד ובביטוי עצמי, התפתח לתופעה עולמית ששובה את חובבי האמנות והאספנים כאחד. החיבוק של אמנות הרחוב על ידי שוק האמנות לא רק שהעלה את מעמדה, אלא גם פתח דלתות לאמנים שבעבר נדחקו לשוליים. כשאמנות הרחוב ממשיכה לעורר השראה ולאתגר, היא מותירה חותם בל יימחה על הנופים האורבניים ועל התודעה הקולקטיבית שלנו, ומזכירה לנו את היכולת של הביטוי האמנותי לשנות את החברה.

אמנות רחוב

ההבדל בין גרפיטי לאמנות רחוב

אמנות הגרפיטי קדמה לאמנות הרחוב, והייתה ללא ספק אחד מהגורמים להתפתחותה. גם כיום ישנם אלה החושבים שמדובר בשמות שונים לאותו דבר; אך ישנם מספר הבדלים:

  • מטרה והתכוונות – גרפיטי מקושר לרוב לציורים לא מורשים ואסורים, שנעשו ברכוש ציבורי או פרטי. הוא מונע לרוב מהצורך בביטוי אישי, סימון טריטוריאלי או מסרים פוליטיים. לפעמים אפשר לראות בו ונדליזם או מעשה התרסה נגד הסמכות.

אמני רחוב, לעומת זאת, בדרך כלל מבקשים לייפות סביבות עירוניות, לעסוק בקהילה ולהעביר מסרים חברתיים, פוליטיים או תרבותיים. אך אמנותם נוצרת באישור או כחלק מפרויקטים מאורגנים.

  • טכניקות וסגנונות – אמני גרפיטי משתמשים בעיקר בצבעי תרסיס וטושים, כולל סגנונות כיתוב משוכללים, צבעים עזים ועיצובים מורכבים, עם דגש על סגנון וזהות אינדיבידואליים. אמני רחוב משתמשים במגוון רחב של טכניקות ומדיומים, כולל אמנות סטנסיל, דבק חיטה, ציורי קיר, מיצבים ויצירות אמנות תלת מימדיות. אמני רחוב יוצרים במגוון סגנונות אמנותיים, החל ממציאותי ופיגורטיבי ועד מופשט ורעיוני.
  • קבלה משפטית וחברתית – גרפיטי נתפס לרוב כבלתי חוקי, וצפוי לעונשים פליליים מכיוון שהוא נוצר לעתים קרובות ללא רשות. אמנות רחוב, לעומת זאת, מקובלת יותר מבחינה חברתית. לעתים קרובות היא מאומצת כצורת אמנות לגיטימית ויכולה לתרום באופן חיובי לנוף החזותי של ערים. פסטיבלי אמנות רחוב, תערוכות שנאספו ויוזמות המונעות על ידי קהילות סייעו לטפח הכרה והערכה רבה יותר לאמני רחוב.
  • מעורבות הקהל – לגרפיטי יש קהל מצומצם יותר, לעתים קרובות מוגבל לכותבי גרפיטי אחרים או אנשים בתוך תת-תרבות הגרפיטי. המטרה העיקרית של גרפיטי היא ביטוי עצמי בתוך קהילה ספציפית, וייתכן שהיא לא תמיד מכוונת לעסוק או לתקשר עם קהל ציבורי רחב יותר. אמני רחוב נגישים יותר למגוון רחב של קהלים. לעתים קרובות מטרתו היא לעורר ולעורר תגובה של עוברי אורח, לעודד אינטראקציה ודיאלוג ציבוריים. 

ציור קיר

כיצד הפכה אמנות רחוב להיות כל כך פופולרית ומבוקשת אצל אספני אמנות?

אמנות הרחוב צברה פופולריות והכרה בקרב אספני אמנות הודות למספר גורמים מרכזיים:

  • שינוי תרבותי ותפיסה מתפתחת – האסתטיקה הייחודית של אמנות הרחוב, המסרים הנועזים, והיכולת לעסוק בנושאים חברתיים ופוליטיים, עוררו הדים בקרב הקהל, והובילו עם הזמן לשינוי בתפיסה של אמנות רחוב כצורת אמנות לגיטימית.
  • השפעתה הגדלה על האמנות העכשווית – השילוב של אלמנטים אורבניים, השימוש בחומרים לא שגרתיים, והיכולת להתחבר לקהלים מגוונים, היוו השראה לאמנים עכשוויים רבים. כתוצאה מכך, אמנות הרחוב החלה להשפיע ולעצב מחדש את עולם האמנות, ומשכה את תשומת לבם של אספני אמנות המעוניינים להישאר בחזית המגמות האמנותיות.
  • אמני רחוב הפכו לדמויות מוכרות – אמני רחוב כמו בנקסי, שפרד פיירי, Invader ורבים אחרים השיגו נִרְאוּת רחבה באמצעות מיצבים ציבוריים, נוכחות במדיה החברתית ושיתופי פעולה עם גלריות, וזכו להכרה בינלאומית ולשבחים על יצירותיהם. הצלחתם העלתה את מעמדה של אמנות הרחוב, ומשכה את עינם של אספנים שנמשכים לנרטיבים הייחודיים ולסגנון החזותי שלה.
  • שיתופי פעולה ותערוכות – גלריות החלו לאמץ יותר ויותר אמנות רחוב, לארגן תערוכות ולהציג יצירות של אמני רחוב לצד אמנים עכשוויים מבוססים. החשיפה בתערוכות ובפרויקטים משותפים, לא רק שנתנה לאמני רחוב פלטפורמה להגיע לקהל רחב יותר, אלא גם משכה אספנים שמעריכים את האמינות והתמיכה המוסדית הקשורים לתערוכות אלו.
  • ביקוש הולך וגדל בשוק האמנות – ככל שיצירות רחוב התפרסמו יותר, כך הביקוש עלה, ואיתו גדל פוטנציאל ההשקעה. ככל שאמנות רחוב זוכה להכרה ואמינות רבה יותר בשוק האמנות, אספנים מכירים בערכה ההולך וגדל, ובפוטנציאל הערכה עתידית. הדפסים במהדורה מוגבלת, יצירות אמנות מקוריות ויצירות ייחודיות של אמני רחוב ידועים הפכו למצרכים מבוקשים בשוק האמנות.

מהרחוב לבתי מכירות פומביות

בתי מכירות פומביות, הידועים בעין בוחנת וביכולת לזהות טרנדים מתפתחים, זיהו את המשיכה הייחודית ואת המשמעות התרבותית של אמנות הרחוב. הם אימצו את צורת האמנות הדינמית והמתפתחת הזו, מהווים כיום פלטפורמה לאמני רחוב להפגין את הכישרון שלהם לקהל רחב, ומושכים אליהם חובבי אמנות שמעריכים את האנרגיה התוססת והאותנטיות הגולמית שלה.

בתי מכירות פומביות יצרו, באמצעות מכירות פומביות שנאספו בקפידה, סביבה שבה ניתן לתפוס ולשמר את האופי הארעי של אמנות הרחוב. הם טיפחו הערכה למיומנות, ליצירתיות ולטכניקות המורכבות של אמני רחוב, והביאו את יצירותיהם לתחום אמנות האספנות. בעצם הצבת אמנות רחוב לצד צורות אמנות מסורתיות יותר, בתי מכירות פומביות טשטשו את הגבול בין אמנות גבוהה לנמוכה, ערערו תפיסות קונבנציונליות והרחיבו את גבולות הביטוי האמנותי.

קרא גם:

האמנים הישראלים המצליחים בעולם

מאז ומתמיד צמחו אמניות ואמנים מעולים בישראל אבל לרוב, האספנים שלהם היו בעיקר בארץ, עם קצת יוצאים מהכלל מיהדות ארה"ב. בשנים האחרונות, המגמה השתנתה והשמים נפתחו גם לאמנות הישראלית. יותר ויותר אמנים מציגים בגלריות בינלאומיות מובילות, מיוצגים בירידים הבינלאומיים הגדולים, ומס' גדל והולך של אמניות ואמנים גם מתגוררים בחו"ל, בעיקר…

קרא עוד
למה כדאי למכור תכשיטים במכירה פומבית?

מכירת תכשיטים במכירה פומבית מכירת תכשיטים באמצעות בית מכירות פומביות היא אפשרות מצוינת למי שמחפשים לקבל את התמורה הטובה ביותר עבור הפריטים שלהם. הנה כמה סיבות לכך: הצעות תחרותיות: כאשר מוכרים תכשיטים באמצעות בית מכירות פומביות, התכשיטים חשופים למספר רב של קונים פוטנציאליים, כולל אספנים פרטיים, סוחרים, מוסדות או משקיעים…

קרא עוד
הדבר החם בעולם השעונים

מכירות פומביות שעוני יד הם לא רק אביזר חיוני ופונקציונלי למעקב אחר זמן, אלא גם הצהרה אופנתית שיכולה לשדרג את ההופעה. חלק מהשעונים מורכבים מאוד, מעוצבים להפליא, ובעלי ערך רב. וכאן נכנסות לתמונה מכירות פומביות של שעונים. מכירות פומביות של שעונים מתקיימות ברחבי העולם ומהוות מוקד משיכה לחובבי שעונים ואספנים…

קרא עוד
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop