מכירה: 180 תאריך המכירה: 13.03.2021 Item: 63

משה קסטל

מערת המכפלה,

שמן על בד, 55X38 ס"מ.

חתום.

להוציא מספר חודשים של ביקור בארץ-ישראל בשנת 1936 , משה קסטל חי ויצר בפאריז מאז הגיעו ב- 1927 ועד לשובו ארצה ב- 1940 , לאחר פרוץ מלחמת-העולם השנייה. בין השנים 1930- 1929 צייר קסטל הפאריזאי מזיכרונו שורת ציורים אידיליים אוריינטליים, המייצגים נוף והווי מזרחי ארצישראלי, הטובלים באביביות, לבלוב, הרמוניה ותום. היו אלה נופי געגוע וזיכרונות-ילדות של האמן הצעיר היושב בפאריז, נופי ירושלים וסביבותיה – עין-כרם, מעין השילוח, קבר רחל ועוד. קסטל: "מעולם לא עזבתי את ירושלים. ירושלים נמצאת בתוך דמי. אתה לא תוציא אותה ואלוהים לא יוציא אותה. לקחתי את הרי ירושלים למונפרנס, כמו ששאגאל צייר כל חייו את ויטבסק. אתה יכול לחיות מאתיים שנה, אבל מה שתיצור זאת ילדותך." לאחר פרק של ציור רחובות פאריז וחזיתות בנייניה, ברוח ציורי מוריס אוטרילו, התקרב קסטל של שנות ה- 30 לשפת ציורו של חיים סוטין, תוך שאימץ את המכחול האכספרסיבי והדשן, הגוונים הכהים וניגודי הירוק והאדום. סוטין והאסכולה היהודית של פאריז קסמו אז ביותר לציירים הארצישראליים, בין אם ישבו בתל אביב או ישבו בפאריז. במחצית השנייה של שנות ה- 30 כבר עבד קסטל עם גלריה זוברובסקי היוקרתית שבפאריז, ובהמלצת הגלריה, התחיל לחתום על ציוריו את שם משפחתו בלועזית ובאדום. כמו בציור הנוכחי. כאן שולט הירוק-אמרלד, מעין מבוא לירוקים שישלטו בציורי נופי- החוץ ונופי-הפנים של צפת, אליה יגיע האמן ב- 1940 . הציור זוכר את שיפולי ההרים והשבילים מהפרק האידילי של 1930 , אך רוחו כבר קודרת בהרבה, חרף הצמחייה המוריקה: מבנים ערביים במעלה ההר – בדרך שבין ירושלים לחברון, בה נטבח דודו של קסטל, הרב יהודה קסטל, ב- 1929 – נוצְרים סוד ומסתורין, ואילו הנשים שהיו מהלכות בדרכן למעין ונושאות כד – כך בציורים האידיליים – פינו עתה מקומן לשלוש-ארבע פיגורות ערביות מיניאטוריות, נטולות זהות העולות בשבילים אל יעד בלתי ברור. מהו המבנה המונומנטאלי בראש-ההר? לאן מובילה הדרך? שלא

כפתיחוּת הפנוראמית של הנופים האידיליים, הציור הנוכחי חוסם את האופק וכמו שואל "לאן?", שהיא שאלה המעסיקה את קסטל בשנות ה- 30 המאוחרות. האם הציור ספוג בצער על מות אבי-האמן (אף הוא ר' יהודה קסטל) ב- 1936 ? שמא תוגת הציור האכספרסיוניסטי היהודי נתנה פה אותותיה? האם רוחות-הזמן המעיקות באירופה של 1938 חלחלו לאווירה הכבדה-משהו של ציור הנוף הנוכחי? כך או כך, זהו ציור עוצמתי ונדיר של משה קסטל, ממיטב יצירתו.

גדעון עפרת

הערכת מחיר: $20,000 - $30,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: משה קסטל

משה קסטל נולד בירושלים בשנת 1909 למשפחה דתית מקסטיליה. בהיותו בן 13 התקבל ללימודים ב"בצלאל" בו למד 3 שנים. לאחר מכן נסע קסטל לצרפת והשתלם באקדמיה הממשלתית לאמנות ז'וליין, באקדמיה החופשית שומייר ובמוזיאון הלובר. לאחר שרכש את הידע הטכני הדרוש לציור בצבעי שמן ערך את תערוכתו הראשונה בפריס במאי 1927. בהמשך, יצירותיו של קסטל הוצגו בסלונים חשובים בפריס, בתערוכות מיוחדות בלונדון ובוורשה. ב-1933 שב לישראל, התגורר בתל-אביב והציג תערוכת יחיד בטכניון שבחיפה. לאחר מכן עבר להתגורר בצפת, ערך תערוכת יחיד במוזיאון תל-אביב ובשנת 1946 זכה בפרס דיזינגוף לאמנות הציור והפיסול. ב- 1948 ייסד יחד עם אחרים את קבוצת האמנים "אופקים חדשים", קבוצה אשר אימצה את היסודות של האמנות המופשטת האירופית. קסטל בעצמו הוסיף לסגנון האקספרסיבי המופשט מוטיבים מזרחיים, בהשפעת מה שכונה "אמנות כנענית" ויצירותיו המאוחרות כוללות אלמנטים כגון אותיות הא"ב הקדום. הוא עוסק בנושאים לאומיים, שורשיים ובסיפורי התנ"ך, במשולב עם סימוני כתב ארכאי. הזיהוי האמנותי המובהק של קסטל הינו ביצירה בבזלת טחונה ויצר סגנון מופשט ייחודי, סימבולי ואקספרסיבי תוך שימוש במוטיבים יהודיים לאומיים וציוריו הפכו סימניים יותר (מגן דוד, ירח וכוכב, מוסלמיים, ועוד (.כאמור אמנותו של קסטל שואפת ממקורות יהודיים מצד אחד, ומאידך מתבססת על היכרות מעמיקה עם התרבות העולמית החל מאמנות מצרית ומסופוטמית, כנענית, פרסית, הודית, רוסית ועד לזרמים הכי אוונגרדיים באמנות בת זמנו של הצייר. קסטל השתתף בתערוכות שונות בארץ ובעולם, בין היתר השתתף בביאנלה בוונציה ובביאנלה של סן פאולו בברזיל וזכה בה. את ציורי הקיר והתבליטים שלו ניתן למצוא ברחבי הארץ ובעולם (משרדי "אל-על" בניו יורק, במשכן הכנסת בירושלים, במשכן נשיאי ישראל בירושלים, בבורסת היהלומים ברמת גן וכו').
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop