מכירה: Auction 144 תאריך המכירה: 28.01.2012 Item: 59
משה קסטל
קורבן, שמן על עץ, 65X51 ס”מ, חתום. מלווה באישור מקוריות מאת בילהה קסטל על גב הציור. ספרות: 100 שנות אמנות ישראלית, יגאל צלמונה, הוצאת מוזיאון ישראל, 2010 , עמ'176 (מצולם). ספרות ותערוכה: העשור הראשון, 60 שנות אמנות ישראלית, משכן לאמנות, עין חרוד, גליה בר אור וגדעון עפרת, אוגוסט – נובמבר 2008 , עמ’ 72 (מצולם). את הציור הזה הציג משה קסטל במוזיאון תל-אביב בתערוכה השנייה של ”אופקים חדשים”, אחד מארבעה ציורים, שכללו גם ציור על זכוכית בנושא ”עקידת יצחק”. הדי מלחמת השחרור טרם פגו, הגבולות עודם עשֵנים (כהגדרת נתן אלתרמן), וקסטל נדרש למוטיב הקורבן כסמל אלגי לנפילתם של הבנים במערכות ישראל. מזה מספר שנים שהוא מסור לנושא פולחן ההקרבה על המזבח – בין אם עקידת יצחק, בין אם הקרבת בת-יפתח 1942 , אוסף המוזיאון לאמנויות יפות בבוסטון ועוד. מאז תחילת מלחמת העולם השנייה והשואה, ימים בהם נאלץ קסטל לשוב ארצה מפאריז והתיישב בצפת, עלו ביצירתו ציורים הקרויים ”דף עתיק”, או: ”מגילות קדומות” )ציור מ- 1940 , המשלב את אליעזר ורבקה ביחד עם עקידת יצחק(, ”עקידה” (שנות ה- 40 ), ”פולחן” (1947) ,”קורבן פסח” ( 1949) ,ועוד – בכולם ייצוג סימני ומאגי של קורבן וגאולה. זוהי התקופה ה”פרסית” בתולדותיו של משה קסטל, בה הוא מאמץ שפה פרימיטיביסטית, היונקת מהמיניאטורה הפרסית, נוקט בייצוג סימני-הירוגליפי של דמויות וחיות, אך בעיקר נתון להשפעות ז’ואן מירו הקטלוני( יש יאמרו גם השפעת הסגנון המתיילד של פאול קליי). ב”עקידות יצחק” שלו, נושא שהציג כבר בתערוכה הראשונה של ”אופקים חדשים”, 1948 , בלטה הזיקה המודעת לפסיפס הביזנטי בבית-הכנסת בבית-אלפא (המאה ה- 6 לספירה). וברור, שהצגת ציור בנושא זה לצד ”שמשון והארי” באותה תערוכה היא עצמה הצהירה הזדהות עם האבל הלאומי הכבד על נפילתם של כששת אלפים הבנים והבנות במלחמת העצמאות. נזכור גם את עיסוקו הרב של אהרון כהנא בנושא העקידה מאז 1948 ועד 1955 . ”יש בציורו עולם מזרחי של כשפים ומסתורין”, נכתב בעיתון ”הדור” בתגובה לציורי קסטל בתערוכה הראשונה של ”אופקים חדשים”, ואילו ב”דבר” נכתב על ציורי התערוכה השנייה (כולל ציורנו, כזכור) שהם ”מלאים קסמי מזרח”. גם בציור הנוכחי, ”הקורבן”, עדיין ניתן לאתר משקעים מהעיצוב הפרימיטיביסטי של אברהם והאייל בפסיפס בית-אלפא. הציור צויר בצבעי שמן, אך האפקט שלו הוא זה של צבעי זכוכית המאירים מתוך חשיכה. השוחט הכוהן – פיגורה ”פרסית” קדומה – ניצב בבגדים לבנים עם הסכין בידו (זרועו האחרת מונפת השמימה, בבחינת זה שמציית לצו אלוהי. והשוו לדמות המקריב בציור ”קורבן פסח”) כנגד אייל ירוק הניצב מנגד ושולח לשונו למרומים כמי שכבר נשחט. הקרקע אדומה כאש או כדם, השמים אפלים, אך שמש מסתורית שולחת קרניים בין כוכבים בגוונים שונים ועין מיסטית הצופה ממעל והיא כראשו של נחש שגופו משתלשל בשוליים הימיניים של הציור. מאגיה מיסטיקה ואימה משולבים בציור פולחני זה, המאופיין גם בדקורטיביות עממית שקסטל פעל רבות לקידומה. הציור נמנה לטעמו של החתום מטה על התקופה הטובה והמעניינת מכל של יצירת קסטל. גדעון עפרת
הערכת מחיר: $15,000 - 20,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: משה קסטל
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche