מכירה: Auction 144 תאריך המכירה: 28.01.2012 Item: 60
שלום סבא
12 השבטים, 1952 , מתווה לחלונות זכוכית, ויטראז’ מואר, אקוורל על נייר פרגמנט, 37X12 ס”מ כ”א, סה”כ 78X92 ס”מ, חתום ומתוארך. מקור: אוסף גבי ועמי בראון. ספרות ותערוכה: -מבחר אמנות ישראלית מאוסף גבי ועמי בראון, משכן לאמנות עין-חרוד, אוקטובר 2009 – ינואר 2010 , עמ’ 118 מצולם. -שלום סבא, Maler und Werkmann בהוצאת ,Karlheinz Gabler פרנקפורט, עמ’ 102-105 מצולם. ב – 1953, לאחר עשרה שבועות של עבודה מאומצת, הגיש שלום סבא את הצעתו לפרוייקט קבר הרצל – מאוזוליאום המורכב ממבנה כיפתי עם קונסטרוקציית פסים ותריסר ויטראז’ים. 48 הצעות הוגשו לתחרות, וזו של סבא נפסלה כבר בשלב הראשון. במכתב כעוס לידידו מקיבוץ אפיקים, יוסף אופין, ערער סבא על העבודה הזוכה דמויית-המערה, ותמך בנקיטה בדמויות תנ”כיות המעוצבות כ”הרואיות, נטולות מימד זמן, מונומנטאליות!”. ”חבל שבעקבות כך הפכה ההגשמה של שניים-עשר השבטים וקונסטרוקציית הפסים לבלתי אפשרית. לצערי אינני רואה הזדמנות נוספת לבצעם בארצנו.”, הוסיף האמן במכתבו הזועם. בשנים 1952-1949 היה שלום סבא עסוק בניסוחה של שפה פרספקטיבית חדשה ומונומנטאליסטית ביותר, שאותה ניסח במתווי עיפרון לפי נושאים תנ”כיים (עקידת יצחק, נוח משלח את היונה, משה משבר את הלוחות ועוד). עדיין ב- 1954 עיצב סבא באשקלון קיר של פסיפס לבנים בנושא שמשון, ואילו ב- 1956 עיצב ציור קיר גדול בנושא ”יוסף ואחיו” ב”בית המלין” בתל-אביב, אף הוא ברוח התחביר הפרספקטיבי המיוחד. ללמדנו, שהוויטראז’ים של שנים-עשר השבטים מ1953- נוצרו בעיצומו של מהלך צורני ותוכני עקבי ומודע. העיסוק התנ”כי בכלל והבחירה בנושא שבטי ישראל בפרט קשורים, כמובן, לגל התנ”כי ששטף את התרבות הישראלית בשנות ה 50 -בספרות, בדרמה, בשירה, באמנות ועוד. היה זה ביטוי לרחשים הלאומיים הנרגשים שבעקבות הכרזת העצמאות, המלחמה והעליות – חידוש מלכות בית דוד, גבורת הלוחמים, קיבוץ ה”שבטים” (הגלויות וכו’). העקידות שצייר אהרון כהנא, ”מלך עברי” שצייר צבי מאירוביץ, תבליטי הבזלת ה”תנ”כיים של קסטל, ”חזון יחזקאל” של אבשלום עוקשי ועוד ועוד – כולם עומדים ברקע הידרשותו של שלום סבא לנושא התנ”כי. המתוות שיצר לתריסר הוויטראז’ים מאופיינים בזוויתיות קוביסטית-אנליטית – כמו פוסלו בני יעקב אבינו בגושי אבן אדירים. סבא מתבונן עליהם מלמטה למעלה ומעצים את נוכחותם העל-זמנית, בהעניקו לפניהם ארשת של מסיכה, הסמוכה למסיכות שעיצב להצגת ”המלך אדיפוס” ב”הבימה”, 1946 . מבלי שיציית ישירות לסמליות המסורתית של כל שבט, כפי שנוסחה בברכת יעקב לבניו ואשר מסומלת בתחתית כל ויטראז’, סבא עיצב את תריסר השבטים בסימן הבנייה, החקלאות, הדייג, ההגנה, המחול, ההגות והתפילה – מרקם חברתי-תרבותי אוטופי של חברה ישנה-חדשה ושל אמן ציוני מסור, עשר שנים קודם לאכזבתו המרה ולעזיבתו את הארץ לגרמניה בטריקת דלת. תריסר המתוות הנדונות הן יצירה נדירה מאד של שלום סבא. גדעון עפרת
הערכת מחיר: $6,000 - 8,000
נמכר ב: 20700
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: שלום סבא
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche